Jaarkleur Koningin

Om te weten in welk jaar een koningin is geboren merken we een koningin met een kleur op haar rug. Elk jaar een andere kleur. Er zijn vijf kleuren in totaal, omdat dit de maximale levensduur van een Koningin is.
In 2019 is de kleur groen.

Hoe onthouden we welke kleur in welk jaar moet worden gebruikt?
Je kunt dat opzoeken in een boek, op internet enz. Maar je kunt ook een ezelsbruggetje gebruiken, zoals:

“Het wilgenroosje groeit en bloeit”

Hierin zit de juiste volgorde en het jaar verborgen. Kijk maar:
“Het wilgenroosje groeit en bloeit”
Het Engelse ezelsbruggetje is misschien nog wel makkelijker te onthouden: Will You Raise Good Bees?

• Wit in de jaren eindigend op 1 en 6
  • Geel in de jaren eindigend op 2 en 7
  • Rood in de jaren eindigend op 3 en 8
  • Groen in de jaren eindigend op 4 en 9
  • Blauw in de jaren eindigend op 5 en 0

Naast de leeftijd van de koningin helpt het merken ook bij het terugvinden van de koningin. Je kunt je voorstellen dat 1 koningin vinden tussen 50.000 bijen een hele opgaaf is. Het kleurtje op de rug valt veel meer op in de grote bijenmassa en helpt de imker om haar gemakkelijker te spotten.

Zoek de koningin

Imkers die aan Koninginnen teelt doen met als doel raszuivere koninginne gebruiken ook vaak rugschildjes, voorzien van een nummer. Zo kunnen ze makkelijk de afstamming (pedigree) bij houden.

Een koningin met genummerd rugschild.