Onze Bijenvereniging werkt in Kampen en de omliggende dorpen IJsselmuiden, Grafhorst, Wilsum, Zalk, Vollenhove en Genemuiden.

Hooikoorts bestrijding

stuifmeel2 vliegendebijstuifmeel

Bijen met stuifmeel

Hooikoorts wordt veroorzaakt door streekgebonden stuifmeel of pollen dat met de wind wordt meegevoerd.
De bijen halen honing uit de plaatselijke bloemen en nemen stuifmeel in hun korfjes mee. Dit slaan ze op in de bijenraat.
Als de imker volle honingraat met honing slingert zit daar ook stuifmeel bij. De geslingerde honing gaat door een dubbele honingzeef.

Het stuifmeel dat in de geslingerde honing, die door de dubbele honingzeef zakt, is zo dun en teer dat deze zich onzichtbaar vermengt met de honing. In de streekgebonden honing zit dus ook het stuifmeel wat de hooikoorts veroorzaakt. Door deze honing te gebruiken bestrijd je de hooikoortsziekte… Homeopathie.

honingraatstuifhoningraat met stuifmeel aan de onderkant

Wij houden onze vingers gekruist.. 10 en 11 juli open landelijke imkerijdagen. Alleen wanneer de omstandigheden het toelaten.🐝🐝🐝 ...

BijenBlog. Zo heet de blog van Ben Som de Cerff die voor de NBV imkers en geïnteresseerden meeneemt in de dagelijkse praktijk van het imkeren. Leerzaam voor veel imkers, maar zeker ook boeiend voor iedereen die geïnteresseerd is in het bijenvolk of het imkeren. Kijk eens op www.bijenhouders.nl/blog ...

De NBV organiseert voor haar leden op dinsdagavond 26 januari a.s. een webinar over (beginnende) koninginnenteelt. Naast een lezing over F1 en F2 volken, zullen ook diverse rasverenigingen aan het woord komen.
Leden hebben inmiddels per mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Ben je lid en heb je geen uitnodiging gehad? Neem dan contact met ons op! Ben je geen lid en wil je toch deelnemen? Die mogelijkheid is er! Als al onze leden de kans hebben gehad zich aan te melden en er nog plek over is. Hiervoor hebben we een speciale wachtlijst. Wil je op deze wachtlijst? Laat het ons dan weten en mail naar secretariaat@bijenhouders.nl
...

29-12-1920 t/m 29-12-2020 = 100 jaar.

100 jaar bijen in Kampen en omstreken. Wij zijn trots op onze vereniging en hopen dat het voor de bijen een goed jaar wordt, want als het hen goed gaat dan gaat het de imkers ook goed. Het gaat een jaar worden waarbij stil wordt gestaan bij dit jubilea als de omstandigheden dit toelaten.
...

P. van Sermondt (voorzitter)