Jeugdopleiding Imker

Tijdens de open imkerdagen geven we aan de jeugd voorlichting over het houden van bijen. De jeugd gaat hier enthousiast mee om en sommigen geven zich op als aspirant-imker. De leden van de werkgroep jeugdopleiding Imker bezoekt aangemelde scholen tot groep 8, geeft voorlichting en meisjes en jongens die een opleiding tot imker willen volgen krijgen een praktische opleiding.
De kinderen komen in de periode mei t/m september in de bijentuin bijeen. Ze leren van senior imkers de koningin-bij herkennen en zoeken,
ook leren ze het verschil tussen werkster en darren. Ze krijgen een zwermkastje (een klein bijenkastje) in bruikleen en krijgen zo een eigen bijenvolkje. Als dit volkje is gegroeid tot een volledig volk zijn we bijna een jaar verder. Ze krijgen de imkermaterialen in bruikleen (zoals een kap, imkerhandschoenen, rookapparaat, raampjes en raampjeslichters). Als ze beslissen om de vervolgopleiding te doen krijgen ze ook een grote bijenkast in bruikleen. Hierna moeten de kinderen en ouders beslissen of ze door willen gaan met het imkerschap.
Aan de basisopleiding zijn geen kosten verbonden. Als ouders en kind beslissen om de vervolgopleiding te doen, moeten ze jeugdlid worden van de bijenvereniging Kampen. De jaarlijkse bijdrage hiervoor is Euro 35,=.  Inlichtingen bij H. Martens.

Scholen die interesse hebben in een presentatie van de bijenvereniging Kampen e.o. kunnen contact opnemen met H. Martens, zie ‘adressen imkers’.

Over de jeugd.
Sinds het voorjaar 2013 zijn 10 jongens enthousiast bezig met het imkeren onder de knie te krijgen. Zij lopen een seizoen mee met een aantal imkers. Krijgen beschermende kleding aan en helpen met het verzorgen van een bijenvolk. Aan het eind van het seizoen hebben alle 10 jongens een eigen bijenvolkje in gewinterd en daar gaan ze straks in het voorjaar weer mee verder. We hopen met elkaar dat ze al werkend en oefenend op den duur enthousiaste imkers worden, die onze Kamper bijenvereniging kunnen versterken.

Imkerdag_Cantecleer_foto_(2) foto_s_jeugdimkers_010_(1)

Jeugdbijeenkomst op de bijentuin & open jeugdmiddag bij Kinderboerderij Cantecleer

2014-foto_s_daan_landsman_raampjes_maken_in_de_loods52014-foto_s_daan_landsman_raampjes_maken_in_de_loods4_-_kopie

Schrijf in je agenda. Als de omstandigheden het toelaten maar de berichten zijn wel erg goed! 10 Juli 2021..!! Landelijke Open Imkerij dag IJsselmuiden/Kampen. afgekort LOI/IJ/K. Ik ben een dag vrij. U ook? Wat zou het mooi zijn elkaar weer te zien. Of je nou een potje honing komt kopen of je komt gewoon omdat je denkt dat jij voor de natuur klaar staat.. Een ieder is welkom. ... Bekijk meerZie minder