Onze Bijenvereniging werkt in Kampen en de omliggende dorpen IJsselmuiden, Grafhorst, Wilsum, Zalk, Vollenhove en Genemuiden.

Volwassen opleidingen imker

Uitgangspunten opleiding

De opleiding van onze vereniging kent een aantal uitgangspunten. Dit zijn in willekeurige volgorde;

1. Leren vanuit de praktijk en koppelen aan de theorie
  2. Leren van en met elkaar
  3. Een leven lang leren

Praktische werkvormen

Iedereen leert op zijn eigen wijze. Onze opleiding kent verschillende leerprincipes vanuit de  leerpiramide. Onze opleiders passen diverse werkvormen toe, zodat een ieder zijn eigen weg tot een kwalitatief goede imker weet te vinden.

Opbouw opleiding

Om de basisvaardigheden eigen te maken kent de opleiding systematische werkwijze die niet tijdsgebonden is, maar persoonsgericht. Jij bepaalt zelf met de opleider of je klaar bent voor de volgende fase.

we kennen vier fases met daarbij een aantal kenmerken. Dit zijn;

I. Oriëntatiefase – Tijdens de oriëntatiefase loop je met een andere imker mee. Je ondersteunt, helpt, vraagt en ondervindt het imkeren van dicht bij.

II. De startfase – De startfase kenmerkt zich door het oefenen van de basisvaardigheden.

III. Ontwikkelfase – Tijdens deze ga je steeds meer zelfstandig keuzes maken en deze te verantwoorden (theorie)

IV. Identiteit fase – In deze fase deel jij je opgedane kennis (theorie) en ontwikkel jij je eigen interessegebied.

Wilt u graag een opleiding tot volwassen imker volgen?
U kunt voor informatie contact opnemen met de secretaris; hij kan u alle inlichtingen geven.
Voor een algemene indruk verwijzen we u naar de jeugdopleiding.

Wij houden onze vingers gekruist.. 10 en 11 juli open landelijke imkerijdagen. Alleen wanneer de omstandigheden het toelaten.🐝🐝🐝 ...

BijenBlog. Zo heet de blog van Ben Som de Cerff die voor de NBV imkers en geïnteresseerden meeneemt in de dagelijkse praktijk van het imkeren. Leerzaam voor veel imkers, maar zeker ook boeiend voor iedereen die geïnteresseerd is in het bijenvolk of het imkeren. Kijk eens op www.bijenhouders.nl/blog ...

De NBV organiseert voor haar leden op dinsdagavond 26 januari a.s. een webinar over (beginnende) koninginnenteelt. Naast een lezing over F1 en F2 volken, zullen ook diverse rasverenigingen aan het woord komen.
Leden hebben inmiddels per mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Ben je lid en heb je geen uitnodiging gehad? Neem dan contact met ons op! Ben je geen lid en wil je toch deelnemen? Die mogelijkheid is er! Als al onze leden de kans hebben gehad zich aan te melden en er nog plek over is. Hiervoor hebben we een speciale wachtlijst. Wil je op deze wachtlijst? Laat het ons dan weten en mail naar secretariaat@bijenhouders.nl
...

29-12-1920 t/m 29-12-2020 = 100 jaar.

100 jaar bijen in Kampen en omstreken. Wij zijn trots op onze vereniging en hopen dat het voor de bijen een goed jaar wordt, want als het hen goed gaat dan gaat het de imkers ook goed. Het gaat een jaar worden waarbij stil wordt gestaan bij dit jubilea als de omstandigheden dit toelaten.
...

P. van Sermondt (voorzitter)