Volwassen opleidingen imker

Uitgangspunten opleiding

De opleiding van onze vereniging kent een aantal uitgangspunten. Dit zijn in willekeurige volgorde;

1. Leren vanuit de praktijk en koppelen aan de theorie
  2. Leren van en met elkaar
  3. Een leven lang leren

Praktische werkvormen

Iedereen leert op zijn eigen wijze. Onze opleiding kent verschillende leerprincipes vanuit de  leerpiramide. Onze opleiders passen diverse werkvormen toe, zodat een ieder zijn eigen weg tot een kwalitatief goede imker weet te vinden.

Opbouw opleiding

Om de basisvaardigheden eigen te maken kent de opleiding systematische werkwijze die niet tijdsgebonden is, maar persoonsgericht. Jij bepaalt zelf met de opleider of je klaar bent voor de volgende fase.

we kennen vier fases met daarbij een aantal kenmerken. Dit zijn;

I. Oriëntatiefase – Tijdens de oriëntatiefase loop je met een andere imker mee. Je ondersteunt, helpt, vraagt en ondervindt het imkeren van dicht bij.

II. De startfase – De startfase kenmerkt zich door het oefenen van de basisvaardigheden.

III. Ontwikkelfase – Tijdens deze ga je steeds meer zelfstandig keuzes maken en deze te verantwoorden (theorie)

IV. Identiteit fase – In deze fase deel jij je opgedane kennis (theorie) en ontwikkel jij je eigen interessegebied.

Wilt u graag een opleiding tot volwassen imker volgen?
U kunt voor informatie contact opnemen met de secretaris; hij kan u alle inlichtingen geven.
Voor een algemene indruk verwijzen we u naar de jeugdopleiding.