Onze Bijenvereniging werkt in Kampen en de omliggende dorpen IJsselmuiden, Grafhorst, Wilsum, Zalk, Vollenhove en Genemuiden.

Tweede imkercafé in teken van mijten en koninginnen

Wijkcentrum Reyersdam vormde het decor van het 2de imkercafé van het seizoen. Het multifunctionele centrum had speciaal wat ruimte weten te maken op een van haar drukke doordeweekse avonden.

Gert Valk en Herman Martens waren voor deze avond gevraagd om hun ervaringen te delen en een gezonde discussie op gang te zetten. Gert mocht de avond starten met het thema koninginnenteelt. Een onderwerp waar Gert zich de afgelopen jaren in heeft verdiept en het afgelopen jaar met succes de cursus heeft doorlopen. Gert die er bekend om staat om niets half te doen, had speciaal voor deze avond een powerpoint in elkaar gezet.

Gert deelde de opgedane kennis en wisselde zijn verhaal af met prachtige foto’s vanuit zijn eigen archief. De eigen ontworpen materialen die Gert gebruikte bij de cursus werkte inspirerend en gaf voldoende stof tot verdieping. Prachtig om te zien dat jonge imkers hun eigen ontwikkeling een boost geven en hun ervaring delen met de rest van de vereniging.

leergierig en aandachtig, onder genot van de heerlijke oliebollen

Een veelvoorkomend thema is het bestrijden van varroamijt. Herman Martens had voor dit onderwerp zich verdiept in oude en nieuwe methodes. Het leidde tot prachtige discussies en mooie ervaringen. Een boeiend onderwerp waar het laatste woord nog niet over gesproken is.

Aansprekende thema’s, de verse oliebollen van Wietse en twee gepassioneerde sprekers, succesfactoren die het tweede imkercafé kenmerken. De eerst volgende imkercafé zal in het teken staan van de nieuwjaarsborrel.

Wij houden onze vingers gekruist.. 10 en 11 juli open landelijke imkerijdagen. Alleen wanneer de omstandigheden het toelaten.🐝🐝🐝 ...

BijenBlog. Zo heet de blog van Ben Som de Cerff die voor de NBV imkers en geïnteresseerden meeneemt in de dagelijkse praktijk van het imkeren. Leerzaam voor veel imkers, maar zeker ook boeiend voor iedereen die geïnteresseerd is in het bijenvolk of het imkeren. Kijk eens op www.bijenhouders.nl/blog ...

De NBV organiseert voor haar leden op dinsdagavond 26 januari a.s. een webinar over (beginnende) koninginnenteelt. Naast een lezing over F1 en F2 volken, zullen ook diverse rasverenigingen aan het woord komen.
Leden hebben inmiddels per mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Ben je lid en heb je geen uitnodiging gehad? Neem dan contact met ons op! Ben je geen lid en wil je toch deelnemen? Die mogelijkheid is er! Als al onze leden de kans hebben gehad zich aan te melden en er nog plek over is. Hiervoor hebben we een speciale wachtlijst. Wil je op deze wachtlijst? Laat het ons dan weten en mail naar secretariaat@bijenhouders.nl
...

29-12-1920 t/m 29-12-2020 = 100 jaar.

100 jaar bijen in Kampen en omstreken. Wij zijn trots op onze vereniging en hopen dat het voor de bijen een goed jaar wordt, want als het hen goed gaat dan gaat het de imkers ook goed. Het gaat een jaar worden waarbij stil wordt gestaan bij dit jubilea als de omstandigheden dit toelaten.
...

P. van Sermondt (voorzitter)